
Over De kooktas
Wist jij dat samen koken een belangrijke rol kan spelen bij de ontplooiing van de hersenen van jonge kinderen? Ze ontwikkelen de onderdelen van de Fabulous 15. Daarom hebben wij het initiatief ‘De Kooktas’ opgezet. Een tas met een specifiek recept, alle ingrediënten én tips om het kind er op een bevorderlijke manier bij te betrekken. Met De Kooktas zet je samen niet alleen iets lekkers op tafel, maar heb je ook een leuke, leerzame activiteit waar kinderen van 2,5 tot 6 jaar de rest van hun leven profijt van hebben.
“De hersenen van het jonge kind zijn met name de eerste zes jaar extreem vatbaar voor ontwikkeling. Er worden nieuwe vaardigheden geactiveerd in de neocortex, die je ?door herhaling stabiliseert en versterkt. In deze fase wordt de fundering gelegd voor de verdere ontwikkeling van het kind. Juist daarom is het zo belangrijk bij jonge kinderen te focussen op het ontwikkelen van de juiste onderdelen van de hersenen.” - Raheena Doekhie, oprichtster ‘De Kooktas’
Zintuiglijke ontwikkeling
​
Jonge kinderen gebruiken alle vijf zintuigen om contact te maken met de buitenwereld: zien, horen, ruiken, proeven en voelen. Door met kinderen te koken, ontwikkelen ze hun zintuigelijke ervaring. Ze leren bijvoorbeeld om de verschillende kleuren van elkaar te onderscheiden, om het verschil tussen ruwheid en gladheid te voelen en ze maken kennis met verschillende vormen, smaken en geuren. Stuk voor stuk belangrijke handvatten waarmee kinderen hun binnen- en buitenwereld aan elkaar kunnen verbinden.
Maar ook liefde, aandacht en respect zijn zaken die jonge kinderen via hun zintuigen in zich opnemen. Samen koken, écht de tijd voor elkaar nemen en nieuwe dingen ontdekken. Zodra liefde gecombineerd wordt met kennis, breng je de band van ouder/verzorger en kind naar een hoger niveau. Opvoeding neemt dan een vorm aan die hulp biedt bij het ontwikkelen en versterken van het brein en de innerlijke kracht van het jonge kind. Met de juiste ingrediënten is koken één groot, leerzaam én leuk avontuur.
Motorische ontwikkelinge
​
Activiteiten in de keuken geven de mogelijkheid om de prikkeling van de zintuigen en de fijne/grove motoriek geïntegreerd te ontwikkelen. Je bent niet alleen voor elkaar aan het koken, maar ook onderling aan het communiceren, de keuken aan het opruimen en samen de tafel aan het dekken. Er komen zoveel verschillende mogelijkheden bij kijken die benut en ontwikkeld kunnen worden. De Kooktas wil ouders/verzorgers de activiteiten in de keuken daarom vanuit een ander perspectief laten zien, namelijk: vanuit de ontwikkeling van het kind.
Een paar voorbeelden:
​
-
Een ei splitsen stimuleert de fijne motoriek, de hand-oogcoördinatie, de taalvaardigheden (benoemen van de verschillende delen van het ei) en het voelen, zien en ruiken van een ei. Het effect van een stabiele fijne motoriek, een goede hand-oogcoördinatie en een vergroot woordenschat zie je terug bij het beginnend schrijven.
-
​De tafel dekken is niet gewoon een klusje, maar een manier om te leren hoe je procesmatig werkt. Bijvoorbeeld door het tellen van het bestek en om daarna het servies de juiste plek op tafel te geven. Dit alles draagt bij aan een gevoel van erbij horen, zelfstandigheid en zelfredzaamheid voor het kind.
Kortom, de mentale basis die we allemaal zo graag willen voor jonge kinderen!
Voor wie is de kooktas?
De Kooktas is voor jonge kinderen (2,5 - 6 jaar) en hun ouders, verzorgers en/of begeleiders. Denk hierbij aan orthopedagogen, medewerkers in het speciaal onderwijs, kinderdagverblijven en scholen, waar De Kooktas als (observatie)tool kan worden gebruikt.
Wat maakt De Kooktas uniek?
Op het eerste gezicht is de kooktas gewoon een papieren tas met verschillende ingredienten. Het gaat bij de kooktas echter om veel meer dan samen iets lekkers maken in de keuken: KENNIS- De ouder gaat als het ware in training om het potentieel van het kind te ontdekken en te helpen ontplooien, het kind te observeren en het kind verbinding te laten maken met de omgeving en met anderen.
De kooktas wil de ouders vanuit de “keuken” tillen naar de ontwikkeling van het kind en zichtbaar maken hoe groot de stimulans is die de juiste omgeving kan bieden. De kooktas is een middel en geen doel! Het eindresultaat is een smakelijk gerecht dat samen bereid is, maar waar het om gaat is het proces dat ouder/verzorger en kind samen doorlopen.
Dit zit er in De Kooktas
De Kooktas is een rijkelijk gevulde tas met een receptenkaart, de benodigde ingrediënten, een beschrijving voor de volwassene en extra uitleg met tips om de kinderen te begeleiden en hen zoveel mogelijk te leren en te laten begrijpen.
Er zijn verschillende recepten verkrijgbaar:
-
Notenkraker
-
Meel zeven
-
Koffie malen
-
Apple crumble
-
Appelbollen
-
Chocoladepasta
-
Bojo